رفتن به بالا

رصدخانه فرهنگی اجتماعی سلام دزفول

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Tuesday 22 October
معرفی تعدادی از علما و عرفای بزرگ دزفول

سرسلسله عرفان اصیل شیعی را بشناسید

دکتر خسروپناه : “دزفول بزرگانی داشته که بعضی از آنها را حتی اسمشان را هم نشنیده ایم، این بد است! روایتی از پیغمبر اکرم (ص) است که دو دسته هستند که قدر عالِم را نمیدانند، یکی فرزندان عالِم ، و دیگری همسایگان آن، که از همسایه ها تعبیر به همشهری ها هم میشود.

.

.

معرفی تعدادی از علما وعرفای بزرگ دزفول

دکتر خسروپناه : “دزفول بزرگانی داشته که بعضی از آنها را حتی اسمشان را هم نشنیده ایم، این بد است! روایتی از پیغمبر اکرم (ص) است که دو دسته هستند که قدر عالِم را نمیدانند، یکی فرزندان عالِم ، و دیگری همسایگان آن، که از همسایه ها تعبیر به همشهری ها هم می‌شود.

مرحوم سید صدرالدّین کاشف دزفولی که از عرفای بزرگ بوده و در وادی السلام نجف بخاک سپرده شده اند، ایشان هم استادِ عرفانِ شیخ انصاری (ره) و هم استادِ عرفانِ آ سید علی شوشتری ره بوده است، که آ سید علی شوشتری سر سلسله عرفان اصیل شیعی و استاد اساتید بزرگی چون آ سید علی قاضی طباطبایی (ره) و آیت الله بهجت (ره) و امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) بوده است.

یعنی مرحوم سید صدرالدّین کاشف دزفولی سر سلسله عرفان اصیل شیعی بوده است.

مجمع الرّسائل مرحوم کاشف دزفولی اخیرا توسط محقّقین دزفولی (آقای حکمت فر و دیگر عزیزان) منتشر شده است.

مرحوم سید عبدالله داعی دزفولی پدر زن مرحوم کاشف دزفولی است، که ایشان کمتر از دو قرن پیش از دنیا رفته اند و مزارش در دزفول است. دیوان اشعار زیبا و پرمعنای ایشان نیز منتشر شده است.

خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری ره که برای تحصیل علم در دزفول از محضر علما و بزرگان دزفول استفاده کردند. در کاشان از محضر ملا احمد نراقی استفاده کردند و سپس به حوزه علمیه نجف رفتند.

والده شیخ مرتضی گفته بود من تعجب ندارم از اینکه فرزندم به این مقام رسیده، چون بدون وضو به او شیر ندادم. مرحوم صاحب جواهر که مرجع تقلید بود در اواخر عمرشان مردم را به شیخ مرتضی ارجاع می دادند. که بعد از وفات صاحب جواهر، شیخ انصاری بدلیل تقوا و تهذیب ، مرجعیت را نپذیرفتند و با التماس و اصرار مردم پذیرفتند که آثار معروف و معتبر ایشان هنوز هم در حوزه های علمیه تدریس می شود.

شیخ مرتضی انصاری (ره) را بعنوان فقیه جامع الشرایط معرفی کردند، که ولایت فقیه جامع الشرایط در کلام معصوم آمده است و چیزی نیست که اخیرا تاسیس شده باشد. ولایت فقیه حتی در عصر امام صادق (ع) نیز برقرار بوده است.

در همین دزفول، افرادی بودند کاسب، اما مورد توجه امام زمان عج ، مثل مرحوم محمد علی جولای دزفولی که همه میشناسند اما کسانی هم بودند که ما نمیشناسیم ولی مورد توجه و عنایت امام زمان عج بودند. در زمان خودمان نیز اشخاص معمولی بودند که نه حوزه رفتند و نه … ولی مورد توجه امام زمان(عج) بودند.

ملا مهدی قلمباز انقدر با خدا انس داشت که من کمتر کسی دیدم که اینقدر با خدا انس داشته باشد . اینها به مقام رضا رسیده بودند.

مرحوم ملا محمد رشید ضیایی دزفولی که دیوانی دارد که آنرا به نام حضرت زهرا (س) نامگذاری کرده اند، بنام دیوان زهرائیه که منبریهای قدیم دزفول اشعار این دیوان را می خواندند مثل مرحوم ملا جواد تدین نژاد و مرحوم مصطفوی که حدود ۱۲۰ سال عمر کردند و خادم اهل بیت (ع) بودند و دو سال پیش مرحوم شدند.

مرحوم ضیایی دزفولی شاگرد شیخ انصاری ره و میرزای شیرازی بودند و اجازه اجتهاد هم داشتند.

در دیوان زهرائیه، اشعاری راجع به حضرت اباالفضل العباس (ع) دارد

یکی دیگر از علمای شهر د‌زفول، مرحوم حجت الاسلام شیخ عبدالحسین معزّی دزفولی است که ایشان پدر مرحوم آیت الله شیخ محمدعلی معزی هستند که مدرسه علمیه آ شیخ محمدعلی در محله قلعه موجود است. مرحوم آیت الله قاضی دزفولی و علامه مخبر دزفولی و آیت الله تدین نژاد و … همگی شاگردان مرحوم شیخ محمدعلی معزّی دزفولی هستند.

مرحوم شیخ عبدالحسین معزّی دزفولی دیوانی دارد دیوان بهار دزفولی که عزیزان آقایان حکمت فر و محقق ، این دیوان را تصحیح کرده اند که این دیوان مثنوی بلندی در مورد امام حسین (ع) دارد

✍ سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه در هیات روضه الزهرای دزفول

اخبار مرتبط